zobacz także:
Mastering – co
to jest
mastering?
Mastering to finalne, ostateczne
ukształtowanie brzmienia przed produkcją na płyty CD.
Chodzi tu o
uzyskanie najwyższej możliwej jakości technicznej materiału
zawartego na nośniku tak, aby mógł on konkurować i wygrywać z
innymi nagraniami obecnymi już na rynku.
Mastering
zapewnia brzmienie przyjemne, mocne, z dobrze wyważonym basem
i środkiem oraz górą pasma, ale jednocześnie szczegółowe i
takie, które najlepiej odtwarzane jest na różnym sprzęcie. Na
przykład w samochodzie, niewielkim radiu, telefonie
czy małej wieży stereo.
Artyści
wysyłający swoje demo do radia albo wytwórni płytowej również
powinni najpierw poddac je obróbce masteringu. Zapewni to
lepszy odbiór ich pracy.
Mastering – jego cel
Muzycy wykonują ogromną pracę przy
nagrywaniu swoich utworów. Nakład ich czasu i wysiłku jest
naprawdę olbrzymi. Jest więc bardzo ważne, aby końcowa jakość
dźwięku była zawsze najwyższej klasy, tak aby nagranie
to mogło brzmieć równie dobrze, jak inne nagrania na
rynku muzycznym.
Właściwie zmasterowane nagranie musi brzmieć nie tylko nienagannie technicznie, ale musi również w optymalny sposób podkreślać zamysł artysty. Dopiero połączenie tych dwóch czynników - technicznego i artystycznego sprawia, że zmasterowane nagranie jest prawdziwym dziełem sztuki uwiecznionym na
płycie CD zdolnym przenieść każdy niuans emocji
Artysty w nawet najdalszą przyszłość.
Jak wykonuje
się Mastering?
W odróżnieniu od miksowania mastering wykonuje się na już gotowym, zgranym materiale, czyli na miksie. Chodzi tu o uzyskanie
optymalnego brzmienia, wysokiej głośności bez odczuwalnego spadku jakości i
odpowiedniego balansu tonalnego nagrania przed skierowaniem go do seryjnej produkcji CD. Właściwie wykonany
mastering znakomicie poprawia jakość materiału muzycznego.
Profesjonalnie wykonany mastering CD zawiera pewne elementy techniczne, jak
listy PQ, kody ISRC, tekst CD, itd. (tzw. Red Book standard). Firmy
wydawnicze płytowe (labels) najchętniej przyjmują gotowy
materiał po masteringu aby nie ponosić dodatkowych kosztów i
oczywiscie taki, który dobrze brzmi. Są zainteresowane najlepszą możliwą jakością nagrań swoich artystów z jednego najważniejszego względu:
chcą sprzedać jak najwięcej
jak najlepiej brzmiących płyt.
Mastering – pomiędzy sztuką a nauką
W masteringu technologia zajmuje na pewno ważne miejsce, ale
najważniejsze jest tutaj doświadczenie, wyczucie artystyczne i ucho osoby wykonującej mastering.
Jeśli posadzimy niedoświadczonego kierowcę do bolidu
Formuły 1 to na pewno nie nadąży on za doświadczonymi
kolegami i prawdopodobnie wysypie się na którymś zakręcie.
Mastering jest również sztuką, bo
powinien podkreślać charakter utworu
czy piosenki, tworząc dodatkowy klimat. Jeśli np. utwór jest
powolny i tajemiczy, to jego mastering powinien uwypuklać jego
ciemną stronę. Jesli zaś nagranie jest bardzo ekspresyjne,
szybkie, to jego brzmienie po masteringu też powinno to
podkreślać. Z kolei nagrania muzyki klasycznej czy kameralnego
jazzu powinny po masteringu oddawać naturalność koncertu i
wrażenie obecności słuchacza przed linią instrumentów.
Hity zajmujące pierwsze miejsca list przebojów, nagrania radiowe lub na fabrycznych płytach CD brzmią na ogół doskonale, są głośne, mają dużo basu i wysokich tonów, brzmią jednolicie i zarazem potężnie. Po prostu robią wrażenie. To dlatego, że zostały one właściwie zmasterowane. Twoja muzyka nie musi odbiegać od nich ani poziomem głośności ani szczegółowością brzmienia. Po specjalnej obróbce w naszym studiu uzyska ona brzmienie porównywalne z najlepszymi nagraniami w radiu czy też komercyjnymi płytami CD i kasetami w sklepach muzycznych.
|