|
Jak należy przygotować materiał do
masteringu?
Kiedy przygotowujesz swój materiał do masteringu powinieneś
przestrzegać pewnych reguł, które powinny być stosowane po
to, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty dźwiękowe, ważne dla
Twojej płyty.
Liczy się tutaj
prawidłowy miks. Bez tego nagranie będzie po masteringu
brzmiało wprawdzie o wiele lepiej, ale najlpesze
rezultaty osiąga się, gdy jakość miksu i świetny mastering
idą w parze.
1 Przy wykonywaniu miksów końcowych
przeznaczonych do masteringu zalecamy rozdzielczość 24-bit
i próbkowanie 88 200 Hz. Daje to najpewniejsze, wolne od
błędów rezultaty przy masteringu.
2 Prosimy o opis miksów, notatki na temat specjalnych
wersji, wyciszeń i kolejności utworów, oraz ewentualnych
specjalnych życzeń, na przykład wyciągnięcia sola
gitarowego, syntezatora, wokalu, itp.
Uwagi na temat kompresji w miksie:
Kompresja jest czymś, co łatwo jest dodać, nie tak łatwo
jednak odwrócić jej negatywne skutki! Dlatego kompresję i
poziom końcowy nagrania (limiter) znacznie lepiej jest
zostawić specjaliście. Prosimy o przysyłanie miksów na
srednim poziomie głośnosci i nie kompresowanych. Jakość
masteringu na takim miksie bedzie znacznie lepsza.
Na
koniec podajemy kilka sugestii dotyczących poziomów
poszczególnych elementów miksu:
Wokal w miksie
Wokal powinien być zmiksowany głośno, wyraźnie, na pierwszym
miejscu, nawet, jeśli podczas słuchania miksu sprawia on
wrażenie, że wystaje za bardzo ponad resztę. W typowym
nagraniu rock, rap czy pop wokal powinien wypełnić 50%
przestrzeni akustycznej miksu, będąc zdecydowanie na
pierwszym planie. Istnieją jednak wyjątki, np. takie, gdy
chcemy, aby wokal był celowo bardziej z tyłu albo stanowił
jedynie tło dla innych, ważniejszych instrumentów. Mocno
przetworzony wokal o charakterze efektowym czy chórki mogą
pozostać w głębokim, ledwo słyszalnym tle jeśli taki jest
zamysł utworu.
Perkusja i bas w miksie
Bębny powinny być zmiksowane dość głośno, ale bas nie
może brzmieć zbyt ciężko czy głośno. W miksie powinno
się go raczej "czuć" niż słyszeć. Właściwy mastering go
wyciągnie i ustawi na odpowiednim poziomie i dynamice. Gdy
bas jest ustawiony zbyt mocno wtedy zabiera zbyt dużo
przestrzeni innym instrumentem i stanowi w procesie
masteringu przeszkodę w odpowiednim ustawieniu
wysokiego poziomu głośności całego nagrania. Ważne jest
również, aby już w czasie miksu stopka i bas były ustawione
nieco inaczej, o czym można przeczytać w zakładce o
miksowaniu na tej stronie. Chodzi o to, aby bas i stopa nie
grały tymi samymi częstotliwościami, tylko wzajemnie się
uzupełniały. Np. jeśli uwypuklamy 55 Hz dla stopy, bas
powinien grać w rejestrze nieco wyższym, powiedzmy 88 Hz.
Wpłynie to bardzo pozytywnie na definicję (wyrazistość) i
rozróżnialność tych instrumentów w zmasterowanym miksie.
Blachy w miksie
Należy uważać, aby blachy nie były zbyt głośne w miksie!
Mają one jedynie ozdabiać nagranie od górnej granicy pasma,
nie powinny natomiast w jakikolwiek sposób zagłuszać innych,
ważniejszych elementów miksu. Ścieżki blach najkorzystniej
rozstawić po bokach panoramy stereo, tak, aby wokal
zajmujący środek nie był niczym przysłonięty. Blachy powinny
mieć również raczej obcięte dolne granice pasma, tak aby
były tylko ozdobnikiem miksu i nie zabierały zbyt wiele
głośności innym instrumentom.
Akceptowane formaty plików
Preferowany nośnik to płyta CD\DVD z nagranym materiałem w
formacie .wav. 24 bity 88 200 Hz. Inne akceptowane formaty to .aiff.
Akceptujemy również zgrania wykonane na taśmie (szpuli)
analogowej 1\4 cala z prędkościami od 9.5 cm \sek. (3.3\4
cala\sek) do 38 cm\sek (15 cali\sek). Istnieje możliwość
przesłania nagrań przeznaczonych do masteringu drogą
internetową, najbardziej odpowiedni format do tego celu to
monkey audio – aplikacja pozwalająca na całkowicie
bezstratne skompresowanie danych i szybki ich transfer drogą
internetową, materiał nie traci absolutnie nic na jakości po
powtórnym przywróceniu go to pierwotnego formatu. W
przypadku niekompresowanych nagrań dobrym sposobem jest
upload poprzez "Rapid Share". Format .mp3 jest właściwie
akceptowalny w swoich wyższych częstotliwościach bitowych
takich jak 256 czy 320 kbit\sek, ale nie zalecamy go,
jako że jest to kompresja stratna i zawsze, teoretycznie
przynajmniej, nasze nagranie utraci coś ze swojej
pierwotnej jakości.
zobacz także:
Mastering -przykłady
mp3 >>
Wszystkie artykuły objęte są międzynarodowym prawem autorskim.
Copyright ® by Mariusz Wojtoń, 2007-2023. Kopiowanie, wykorzystywanie fragmentów w jakichkolwiek celach bez porozumienia z autorem wzbronione.
Emotion Converting Plant is a registered trademark of Mariusz Wojtoń.
|
|